Blogia
FACAO-Federació d'Asociacións Culturáls de l'Aragó Oriental

Tancarán La Fon de la Molla

(Publicado originariamente en 2006).
 
En este artículo se plantea la cuestión de los “pactos municipales” después de las elecciones , en clave coloquial con más o menos tipismo, como lo expresa la mayoría de los tamaritanos.


   Tanto este artículo como el de la  anterior revista “Ana y los setos de Lavilla”, han sido confeccionados después de que se hayan hecho los pactos para la Alcaldía.´(en la trastienda).


   Así que considerarlos como un brindis al sol .
 
En todo caso sirven de referencia, de los diferentes puntos de vista dentro del PAR ya que ambos autores pertenecen al mismo.
 
            - ¿ A que be aixó de la molla?.

             En esta legislatura se a contruit mes que en cualquiere altra. An tirat aban lo polígono. Casi se a acabat lo pabelló de deports.Les carreteres als bertederos ya están acabades. Se an asfaltat mols camins. Lo Institut ya casi está acabat. La depuradora de aigua pa beure en marcha. Lo cuartel de la Guardia Sibil en los papés acabats. La ofisina del Emprenedó en marcha. Y no se cuantes coses mes.

- ¿ A que be aixó de la molla?.

             En esta legislatura se a contruit mes que en cualquiere altra. An tirat aban lo polígono. Casi se a acabat lo pabelló de deports.Les carreteres als bertederos ya están acabades. Se an asfaltat mols camins. Lo Institut ya casi está acabat. La depuradora de aigua pa beure en marcha. Lo cuartel de la Guardia Sibil en los papés acabats. La ofisina del Emprenedó en marcha. Y no se cuantes coses mes.

            -Bueno, bueno, tot lo que bulgues Juanet, pero no se a que be , si , tan se a feit y tan tenim, los del PAR diguen que bolen pactá en lo PSOE, perque coma manarán a la Comarca de la Llitera, y a la DGA de Saragosa , pa sacá mes cuartos “la única raò que bègüen” es que l’alcalde sigue del mateixos, “pa seguí muñín la baca”.

-Pues es claro que si Toñet, perque sinó mos dixarán estos cuatre añs

“de barbecho”, les perres son lo que ue moguen tot.

            - Bueno, pues a ber si me explliques alguna cosa, antes ye estaben los altres 8 añs, ban prometre que farien lo Hogar del Jubilado,Centro de Dia, Casa de la Cultura, incllús ban tirá a terra l`ospital de les Monches, pa fey puesto. Y res. Dempués ye benen estos y tamé prometen lo mateix. Y res. O sigue que am timgut alcalde del altres .Y res. Dempuès am tingut alcalde de estos en moltes perres. Y res. ¡Aixó no te solusió ¡ ¡si asta mos tancarán la molla! ¡Si a lo menos aiguessen feit una pista de petanca!.

-          Pero Toñet, si a tu no te agrade chugá a la petanca y pa naixó no se nesesiten guaires perres.

- Astí e agón te bolia portá.

 Y ademés men podíe entrá ganes.

                        Perque teniem un equipo de atletismoy cuan mos gastem  un puyal de perres pa fe una pista. Ara no tenim equipo.

          Tenim un polígono industrial a la última de equipamen y serbisis , y no tenim industries.

            Tenim un puyal de bells y en  2000 km. a la redona, som los únics que no tenim un miserablle “Hogar”.

       Tenim botigues y cada begada son mes petites perque la chen sen ba a comprá a Binefa.

            Tenim bertederos grans y modernos, pa que te tiren basures los de fora.

            La carretera de Santistebe, prometuda y reprometuda, se quede al bertedero. O sigue pal demés.          

            Se apañen y se asfalten los camins, menos lo que ba a la meua cabana.

            Los parques foretals, tot ña que diu, alguna repasada se lis a donat, pero no a feit falta  guaires perres, ni mos a achudat la DGA.

            Yo siré ignoran , pero no tonto,la chen a botat capa un cambio . Una llista de chobes(lo del partit e lo de menos) mes botada y unaltra desconeguda tamé de chobes que casi arribe al dos consejals y dixen als del PAR escorcholins.

            Sinó ue bos beure, te diré que no ña mes siego que el que no bol bèure, ni mes sordo quel que no bol sentí .Y lo que ba pasá entre partits, eren altres persones y se bote en les munisipal a persones no a partits.

            -Ome,  “chen chobe pa tou”.
            -Si pero, “lo dimoni e mes dimoni per bell que per sabio”.

            -Si bolen que manen “los de sempre” se impose una alcaldía en que lo que a quedat coma arbitr o sigue “Pelegrí”, quede coma alcalde en “minoria”, apoyat per los chobes que an sigut mes botats y tamé los del PSOE tots beteranos en altres legislatures, en proporsions iguals, perque així an eixit en les botasions, la pilota ni pa un ni pals altres, Pelegrí no faríe sempre lo que boldríe y desde Huesca y Zaragoza, se lis done a cadas cun lo que lis toque y no lis tocarie mes remey que posás de acuerdo.

            -Pero sigú que l’alcalde lo que sigue elegit, dirá que sirá l’alcalde de tots.

            -¡¡¡¡¡pues serie la primera begada¡¡¡¡¡¡.

            Unaltra cosa e que cadascùn, arrime la brasa a la seua sardina y de la capa sen faigue un sayo.

            -O sigue que al final tancarán La Fon de la Molla..........


 Toñet y Juanet.


   A los tres días de escribir éste artículo, se producen las votaciones, para la elección del nuevo Alcalde. Producto de los pactos queda como Alcalde, Javier Urgelés del PSOE con el apoyo de PAR. El PAR por esta cesión obtiene la Vicepresidencia de la Comarca , o sea será el virtual Presidente de la Comarca con sede en Tamarite “versión” Capital Cultural de la Comarca , ya que este cargo es autónomo según los Reglamentos Comarcales.

J.Naval.

Escrit participán al V Concúrs Lliterari en Aragonés Oriental "Roberto G. Bayod" (2006)

0 comentarios