Blogia
FACAO-Federació d'Asociacións Culturáls de l'Aragó Oriental

AMÍCS DE TAMARIT

Corguén cam a trabés per La Llitera - “Les alades”

Corguén cam a trabés per La Llitera - “Les alades”

¿Per qué en un día determinat y a una mateixa ora tots los formigués se posen en una frenética actibidat?

Abuy, día 13 d’octubre, é festibo a Aragó, é la consecuencia de que lo día del Pilá caigue en dumenche, per lo tan, pa no pedre un día de festa, ya que se superposen lo dumenche en lo Pilá, se fa festa lo día siguién.

Bueno, sol resultá un d’ixos díes aburríts, que no se celebre res, lo més normal é que la chen baigue a beure als seus paréns (un coñazo coma diríe Rajoy), se quede a casa repantinganse pa beure la radera película repetida de la Tele u se’n baigue a LLeida a comprá, que de tot ña. Coma si a Tamarit no í trobesen de tot (bueno, casi de tot).

Així que, acostumbrat a llebantam pronto, ixo día, pa no aburrim, me calzo les zapatilles y me’n bay a corre per uno d’ixos camíns dixáts de la má de Déu desde que los administre l’Achuntamén (¡ya está, ya lis á tocat!, pero coma me dibe Toñet l’altre día, “pa n’aixó ye están y són los unics que no protesten y, en compensació, fan lo que bolen”), sacat, claro está, dels que están be.

Bueno, pues per uno d’ixos camíns que mai ye pase dingú, encamino los meus pasos; pero lo que pa naltros é uno d’ixos díes cualesquiere, no ú é pa tots. Cuan me paro pa fé un descanset (que la edat no perdone) me’n dono cuenta que per totes les garres, les mans y les posaderes se me apllenen de formigues, pero no són de unes formigues cualquiera, són negres, gordes y, la mayoría, en ales.

Ay ensopegat la época en que s’aparellen. Les obreres, en diferentes alimentacións, fan que d’un ou normal se conbertisquen en una obrera, un soldat, un masclle u una femella als que lis ixirán unes ales. No se sap com pero estos animaléts, uns dels mes bells abitáns de la Terra, an creat una organizació, de tal forma perfeccionada, que s’estudie lo seu comportamén actualmén pa apllicáu a la bida normal y correnta nostra (claro, ña que acllará que són los americáns los que ú aprofiten). Les femelles empendrán lo seu bol, seguides de los masclles, y les que arriben més altes sirán fecundades, en plleno bol. Sirán les que formarán un nou formigué.

Beuréu, ñabíe tantes agón me bay asentá que, per curiosidat, les empezo a contá (primé probo a contá les pates y dibidí per sis, pero lo sistema no é guaire práctic), calculo lo que ña a un petit cuadro, que calculo adintro d’un metro cuadrat, pero los cifres que m’ixen són mareáns, perque només a pocs metros ña un’altra colonia de formigues més petites, igual de negres y que ecllosionen a trabés dels foráts dels formigués aixín coma si fos un caudal d’aigua. Més allá, unes altres de petites de coló ros. Coma si no ñagués puesto pa totes, cuan se troben una colonia en l’altra, se enganchen de forma furibunda, pareix que lo món se lis á quedat petit. Lo cel s’apllene d’estes alades, al poc ya no’n queden a terra, pero está sembrat de les més grans, sense ales, mich atontades, que se desperdiguen coma si no sabiesen agón ban.

Tot aixó ocurrís a una espona al carasol, a trosos quede coma foradada per tot arréu, y lo més raro, al secá.

En un’ora, tems d’aná a buscá la máquina pa fé fotos, y ya totes desapareixen.

Tot aixó coincidís en un día de l'otoño en que á pllogut per la nit y a continuació ix lo sol.

Julián Naval de Tamarit.

Un pancatalanista se hace pasar por la asociación Amícs de Tamarit

Un pancatalanista se hace pasar por la asociación Amícs de Tamarit

La Asociación Cultural AMÍCS DE TAMARIT denunció este sábado a un joven catalanista que se hizo pasar por dicha entidad y que, incluso, había creado una cuenta de twitter con el nombre de la asociación ilustrada con el escudo de la villa.

El joven catalanista se había dedicado a escribir twitts en nombre de la asociación y a protagonizar discusiones con diversos twitteros.

Julián Naval, presidente de la asociación Amícs de Tamarit, lamenta que “siempre haya radicales que no creen en la democracia y que intentan siempre malmeter la cultura y el trabajo de las personas que no piensan como ellos”.

Santi Fernández, de Amícs de Tamarit, afirma haber “avisado al falso twittero de la inminente denuncia” y destaca que “el twittero se identificó con un nombre falso, un nombre que nadie de la asociación conocía”. Fernández señala que “ya hemos enviado una disculpa a todos los contactos con los que entabló conversación el falso twittero”.

El hecho más reciente de falsedad por parte de un catalanista en relación a Tamarite de Litera lo protagonizó hace pocos meses Marc Nadal Ferret, un joven catalanista que participó en el Concurso Literario de FACAO. Marc Nadal presentó un escrito que FACAO aceptó con la condición de que se le tradujera al aragonés oriental, pues era un texto escrito en catalán con algunas palabras y  expresiones de Tamarite. Nadal, que mintió desde un inicio al afirmar que descendía de Tamarite, aceptó las condiciones. Sin embargo, posteriormente alardeó de haber ganado un tercer premio con un texto escrito en catalán y mintió de nuevo, pues su texto había sido traducido al aragonés previamente. Finalmente fue descalificado. 

Se da la casual circunstancia y coincidencia de que Marc Nadal Ferret se hizo seguidor de la cuenta falsa de twitter desde el mismo momento de la creación de esta.

Entre las diferentes interacciones que el falso twittero mantuvo destacan algunas con varias personas que ya fueron encausadas por injuriar e insultar  a FACAO. Todas las capturas de pantalla, descargas y datos han sido presentados junto a la denuncia para tratar de identificar a la persona que se ha hecho pasar por la asociación AMÍCS de TAMARIT.

 

 

 

 

 

"Corguén cam a trabés per La Llitera. Nobiembre, tems de cullita". Julián Naval Fuster

"Corguén cam a trabés per La Llitera. Nobiembre, tems de cullita". Julián Naval Fuster

E tems de cullita, pero pa algúns animáls són tems de cambio. Al nort de la Europa, tan tems ansiada per naltros, á empesat l’ibern tal coma lo coneguem naltros en los mesos de chiné y febré.

En los numerosos biaches que ay realisat a lo llarg de la megua bida a l’altre costat dels Prineus, sol una begada ye bay aná pal mes de nobiembre.

- ¡Ay ninos! No me’n ba quedá ganes pa tornay, desde allabontes, sempre los meus biaches profesionáls empesaben a la primabera ya abansada y acababen en les festes del Patrocinio de Tamarit (les noves, claro).

Me faic esta reflexió perque están fen “la cullita”,  llebanto lo cap, cuan sentisco una gran charramera.

- ¡Quina marabilla!

Lo momén e brebe, beyc una bandada de grulles, en perfecta formació, pero en constán mobimén, prenguén la forma d’una fllecha, pero de una manera continuada. La de la punta dixe pas a la segunda, que en un brebe y elegán mobimén pllegue les ales en un petit descáns y se sitúe a la coda. La formasió té una perfecta armonía; constanmén pareix coma si una racha d’aire desfés les ales de la fllecha, que al momén són reconstruídes.

- ¿Són órdenes, instrucsións, alegría?

En la segua llengua, lo siroll e constán, desde mol llun se sentís arribá y encara ya mol llun se les escolte.

Pa naltros e tems de cullita, pa nelles e tems de cambios. Dixen les temperaturas fredes y umides del nort per la nostra temperatura, a begades freda, pa les que se queden entre naltros. No tan pa n’aquelles que sen ban a buscá la calentó del sur de la nostra terra.

Fa tems bay fé un artículo d’una pllantasió de Actinidia Deliciosa, procedén de China. Tots la coneguem per un altre nom de orichen neozelandés, pues són les isles de Nueba Zelanda agón se ba empesá lo cultibo a gran escala y agón se ba empesá la exportació a tot lo món en gran éxit per la segua organisasió en bariedáts, cllasificasió, transport, etc. Lo nom s’á pres d’un mixó, una espesie de gallineta, autóctono d’estes isles denominat KIWI.

A n’aquell artículo (fa dos añs) se bíen unes fotos a les que un sistema d’antichel per aigua en aspersió abíe estat realisat y ya estabe en marcha. Pero coma un pachés més, me lamentaba de les desgrasies que ocurríen a tots aquells que coma los pachesos tenen lo seu capital al capricho de les inclemensies del tems. Sin embargo (les desgrasies mai benen soles) ba fracasá lo dit sistema (que aquell añ tamé fa fallá en peres, presecs y nectarines). Al pocs díes, cuan les pllantes del KIWI s’abíen recuperat (esta pllanta trepadora té un gran poder de recuperasió) brotán les chemes de sustitusió lateráls, una gran bentolera (e mol sensiblle a les bentoleres) se’n ba emportá la mayó part dels tendres brots. Pero… astí no acabe tot, cuan de nou se recupere la pllanta, una pedregada a mitat de l’estiu trenque lo que un altra begada s’abíe recuperat.

Esta pllanta, sufrida entre les que més pero coma los demés fruités, ba patí masa contratéms. Ba suposá la pérguda  y retrás d’un año d’entrada en producsió.

Pero coma les grulles, tot torne.

Sistemes antichel a base d’aire an funsionat; los trencaires instaláts an sigut efectibos y les rets antipedrisco eficaces. S’á compllementat en sistemes de reg adaptáts a la naturalesa d’esta pllanta tan curiosa, y coma resultat, la primera cullita -re exagerat-, pero esperada en ganes á produsit ya lo promich de 10 Kg per pllanta.

Una pllantasió masa gran pa sé un chardí y masa petita pa se industrial.

Té, potsé, les tres premises: Un traball pa entretindres; algo que esperá y, la tersera, l’amor y l’achuda de la familia (sino pa seu, al menos pa intentá buscá la felisidat).

Desde astí buy doná les grasies a Luis Albiñana (Lo balensiá), lo meu Mestre y Directó de la pllantasió.

Espero os agraden les fotos que adchunto.

 

A Tamarit, lo 23 de Nobiembre del 2008 (primera publlicasió)

Julián de Tamarit. 

Los sueños somíos son

Corguen cam  a trabés per La Llitera 

            Los sueños somíos son

             Lo sueño una cosa que practiquem tots los díes, cuan tanquem los ulls y lo sueño mos porte fora del que que fe diari, algo  quede fora del nostre control, la ment,  quede liberada de la boluntad del indibiduo.

             Les coses mes inusitades, dins de la ment se tornen reals, los problemas, los treballs, lo que fe de cada día se transforme, en alló que de una manera consién boldríem tindre.

             Lo sueño, mos porte unes begades a la fantasía de empendre una bolada coma ue fa un mixó, o de un salt enorme pasem de un part de un riu a laltre. Les pesadilles mos posen al borde de un presipisi y per mes esforsos que fem, anén caiguén cada begada mes aball. Cada individuo libere de una manera fantástica, los seus deseos incumpllits a la vida diaria, transformats en simples quimeres.

             Si cada persona te un somío diferén, que no se adapte a cap patró predeterminat, sí que ña una cosa, que mos iguale a tots. Cuan despertem som consients del nostre somío, pero pasades unes ores, la ment de una forma automática, no lo reté a la memoria. Los somíos no son reals y pareix que la nostra ment, obre en consecuencia, donánlis un repás rapit no mes despertem,  dixánlos de costat olbidals completamén. Imposible recuperá un somío que a ocurrit fa barios díes, poc a poc la memoria difumine alló que dormín mos alegrabe o mos fie patí.

             Pero, ¿que no bol somiá?, y ademés que lo somío, quede a la nostra ment per sempre. Sol ña una manera de conseguiu. Somiá despert.

             Somíen desperts, los que  escriuen nobeles, los que conten cuentos fantástics, los que ideen proyectos grandiosos de imposiblle realisasió.

             Yo abuy escriguen estos textos, tamé buy somiá, pero u faré Corguen per La Llitera.

             Anán per la banqueta del Canal desde lo Pont de Les Freixes al Eschurium, me trobo una fila de formigues. Incasablles formen una reguera negra, que poc a poc ban formán un caminet, pero be tu astí que ña una que se distinguís de les demés y me paro y me aserco a nella. De pronto noto que la miro al ulls y estic al seu nibell, m’ay tornat tan petit que estic a la seua altura.

 -          ¡Hola bon día!

Li dig.

 -          Ome bon día seríe si no fos per la sequera, yo soc un capatás y per mes que m’ esforso no puc trobá mes que alguna llagó bella de les que mos ban dixá l’añ pasat per sè masa petites.

-          Si que e una pena, pero beic que totes cuan tornen, porten una cosa u altra.

-          Mira ya que te as tornat tan petit, pa podre parlá en naltros, te dixaré que bingues a beure lo que fem a dins de la nostra casa.

            Mol contén la seguisco y me fa entrá per un forat de la terra, tot está oscú, pero al cabo de un rato, disposo de un dispositibo de infrarrojos que me permitís beure a dins de la oscuridad, no se de agón a bingut o si me l’an donat les formigues, pero allí lo ting instalat coma unes gafas inbisiblles. Tot e un trajín, sentenás de obreres circulen per los pasillos, amún y aball. De pronto arribem a una gran sala, tot a lo llarg les formigues que desde fora transportaben cualesquiere cosa, la ban apuyalán en cordons que ban de una punta a laltra, altres ban regán estos cordons. Unes files mes aball afanosamén altres li ban donán la buelta. Lo material de les files mes belles, afanosmén altres obreres lo transporten a unaltra sala, y u esparchisen per terra.

            No puc contindre mes la meua curiosidad y la meua guia silenciosa asta ara, me empese a expllicá coses.

-           Tu abrás bist que naltres les formigues, puyem per los arbels, per les plantes, per les fllos de les macetes de les cases y la chen creguen que naltros mos minchem lo seu sustento, de una manera irracional mos tiren  unes nubes misterioses que mos produsisen la mort. Abuy tens lo pribilegio, de entrá a dins de nostra casa, pa que cuan acabe esto sueño lo pugues expllicá a lo teu formigué umá y dixen de perseguimos.

-           Coma no trobem llagós que mos serbisem de minchá, cada una de naltros portem alguna palleta, en los cordons que as bist, la fem fermentá, donanlis bueltes y reganles. Cuan está tot ben pudrit ue portem a un ortet, que tenim al costat un poquet mes aball, pa que no mos coste esfors lo transport. Allí sembrem fongs que no nesesitem llum pa creixe, que los donem a les nostres baques, que mos produsisen una mel presiosa que en temps de penuria coma esta sequera, mos permitís aguantá y criá a les nostres filles.

-          De sorpresa en sorpresa pregunto ¿baques?

            Me porte a unaltra sala, allí, igual que una baquería, dotsenes de polegons, gordets, son ordeñats per les obreres ordeñadores.

-           Cuan naltros puyem per los arbels, anem a muñí al polegons, mos ne portem lo que pa ells son los excremens, pero no li fem cap mal a les pllantes. Los ye dius al componens del teu formigué umá, Perque naltros son inocentes de tots los mals que fan lo polegó.

-           Unaltre día si pases per astí y me beus te pares, que te amostraré mes coses de la nostra bida. Baltros humans que se cregueu los amos de la terra, no conteu en totes naltros, que formem un unibers tan gran coma lo bostre.

             Mol amablemén, dos obreres serbidores azafates presioses me acompañen asta la eixida del forat, agón en la llum del Sol torno a la meua estatura.

 

A Tamarit. A trenta de Mars del añ dos mil buit.

Julián Naval de Tamarit.

 

Nota: No e un somío lo que relato es un prosés que porten a cabo les formigues a dins del seus formigués, lo mateix que se relate del exterió e real.